EFOD’un duayen hocalarından Behiç Günalan’ın portfolyosu

Fotoğraf bir his yaratma sanatıdır.En az şiir kadar …

Behiç Günalan

Bugün Edirne Fotoğraf Sanatı Derneğinin duayen hocalarından Behiç Günalan”ın portfolyosu ile devam ediyoruz.

BEHİÇ GÜNALAN’IN KALEMİNDEN …….

ŞU MEŞHUR GELENEKSEL TARTIŞMANIN,FOTOĞRAFI, SANATSAL BİR ANLATIM BİÇİMİVE YOLU OLARAK KABUL EDEN TARAFINDAYIM.

BELGESELCİ OLMAK; FOTOĞRAFI SADECE BELGESELCİLİĞİN SORUMLULUĞUYLA SINIRLI TUTMAK,DİJİTAL ÇAĞDA EKSİK BİR KABUL OLUR.

FOTOĞRAF SADECE FOTO MUHABİRLERİNİN TEKELİNDE DEĞİL,ONUNLA SANAT YAPMAK, EN AZINDAN BUNU DENEMEYE KALKIŞAN

FOTOĞRAFÇILARIN DA, ORTAK BİR UĞRAŞI ALANIDIR.FOTOĞRAFIN GÜNÜMÜZDE PEK ÇOK SAPKASI VAR.HABER FOTOĞRAFÇILIĞINDAN, BİLİM, MODA, REKLAM,DENEYSEL, CRETATİVE KADAR UZANAN ZENGİN MENÜNÜN VE GELECEKTE YENİ EKLENECEK PEK ÇOK ALANLARDAKİ HER BİR ŞAPKANIN FOTOĞRAFI TEMSİL ETTİĞİNİ VE EDECEĞİNİ DÜŞÜNÜYORUM.

BENİM BAKTIĞIM PENCEREDEN FOTOĞRAFTA GÖRDÜĞÜM,YÜKSEK ESTETİK DEĞERLER BÜTÜNLÜĞÜDÜR.BU YAKLAŞIMDAN SADECE BİÇİME VURGU YAPTIĞIN GİBİ,KISIR BİR SONUC ÇIKARILMAMALIDIR.FOTOĞRAFTA ASIL VERMEK, BULMAK VE GÖRMEK İSTEDİĞİM ŞEY,

AŞK, AYRILIK, ÖZLEM, YALNIZLIK, KISKANÇLIK, TUTKU GİBİ BENZERİ BÜTÜN TEMEL İNSAN HALLERİNİ İFADE EDEN DUYGU VE DUYGULAR YOĞUNLUĞUDUR.

BU DUYGU VE DUYGULARIN YOĞUNLUĞUNUN,

ŞİİRSEL BİR DOYUMA VARMAK GİBİ YÜKSEK

BİR ÇITASI OLDUĞUNU SÖYLEYEBİLİRİM.

PEK ÇOK FOTOĞRAFIMA ÇOĞU ZAMAN HİÇ TANIŞMADIĞIM ŞAİRLER TARAFINDAN,MÜTAVAZİ ŞİİRLER YAZILMASI,FOTOĞRAF ANLAYIŞIMA CESARETLE YÜRÜDÜĞÜM YOLUN DÖŞENEN TAŞLARI OLMUŞTUR.BİR FOTOĞRAFIN GÖRSEL BİR ŞİİRSELLİĞE DÖNÜŞTÜĞÜ ORANDA,SANATA YAKLAŞMA SÜRECİNE GİRDİĞİNİ DÜŞÜNÜRÜM.

FOTOĞRAF DUVARA ASILMA İSTEĞİ UYANDIRIYORSA;

O ZAMAN, SANAT FOTOĞRAFINA ADAY OLMUŞ DEMEKTİR. NE KADAR NESNEL BİR OLGU OLSA DA, FOTOĞRAFIN İÇERİĞİ,İÇSELLİK TAŞIR. ALGI ÜRETİR, ALGI PAYLAŞIR.HER BİR FOTOĞRAF İÇSELLİĞİN DIŞBÜKEY KONUMLANMASIDIR.

FOTOĞRAF BİLİM DEĞİLDİR, BİLİMSELLİK İÇERMEZ.

BÖYLE BİR KAYGI DA TAŞIMAZ. BELGESEL FOTOĞRAFÇILAR,HAYATIN ÇIPLAK TUTANAĞINI TUTMAK İÇİN ÇABALARLERKEN,SANAT FOTOĞRAFÇILARI ONLARI YORUMLAMAYA,

KENDİ DUYGU, DÜŞÜNCE, HEYECAN VE HAYALLERİNİ KATMANIN ÇABASI İÇİNE GİRERLER. ONU SÜSLEMEYİ, ONU GİYDİRMEYİ KENDİLERİNE DERT EDİNİRLER.KALDI Kİ ÇALIŞTIĞIM BELGESEL PROJELERDE BİLE,ESTETİK KAYGININ GÖZETİLMESİNDEN YANA OLDUM.

FOTOĞRAF SONUÇTUR, BİR FİNALDİR.

SONUÇ NE OLURSA OLSUN,YAPMAK İSTEDİĞİM ŞEY, TAM DA BUDUR.ÜSTESİNDEN GELEBİLMEK YA DA GELEMEMEK AYRI BİR TARTIŞMA KONUSUDUR.

BU MODELİ HER KADEMEDEKİ TÜM EĞİTİM SÜREÇLERİNE KORUMAK, PAYLAŞMAK VE YAYGINLAŞAMASINI SAĞLAMAK AMACINA KİLİTLENMİŞİMDİR.ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİMDE OLSUN, KURS VE ATÖLYE GRUBU ÇALIŞMALARINDA OLSUN. BU DÖNÜŞÜMÜ GÖZLEMLEMEK EN BÜYÜK ENERJİ KAYNAĞIMDIR.ÜRETİM SÜREÇLERİNDE DE, EDİLGİN DEĞİL; AKTİFİMDİR.ROL ALIR, ROL DAĞITIRIM. FOTOĞRAFIMIN SEYİRCİSİ DEĞİL,

OYUNCUSU VE OYUN KURUCUSUYUMDUR.

ÜRETİM SONRASI MASABAŞI SANAL MÜDAHALELERDEN DAHA ÇOK, ÜRETİM SÜREÇLERİNDE MÜDAHALECİ OLMAYI TERCİH EDERİM.HER KÜLTÜRÜN, HER TOPLUMSAL VE BİREYSEL TUTUM VE DAVRANIŞIN,HER SOSYAL KİMLİĞİN, İNSANİ DURUMUN CÖMERTÇE SERGİLENDİĞİYAŞAM ALANLARI OLAN SOKAKLAR, EN VERİMLİ OLDUĞUM ÜRETME PLATFORMLARIMDIR. SOKAKLARIN İYİ BİR MİRASYEDİSİ OLDUĞUMU SÖYLEYEBİLİRİM.

SOKAKLARIN KAOSUNA BİLE MÜDAHALE ETMEYE ÇALIŞIRIM.SANAT FOTOĞRAFI TEK DOĞRULU DEĞİL, ÇOK DOĞRULU BİR DENKLEME BENZER.

BENİM İÇİN ASIL OLAN GÖRDÜĞÜM DEĞİL GÖSTERMEK İSTEDİĞİMDİR. GÖSTERMEK İSTEDİĞİMİ DÜŞÜNÜR; OLGUNLAŞTIRIR, ZİHİNDE TASLAK SENARYOSUNU ÇİZERİM.GÖRSEL VE DÜŞÜNSEL KURGUSUNUN, SAĞLAM BİR ESTETİK ÖRGÜYLE YAPILANMASINI SAĞLAMAYA ÇALIŞIRIM.BENİM İÇİN FOTOĞRAF SANATIN YUMUŞAKLIĞINA, İYİLEŞTİRİCİ, ONARICI GÜCÜNE SIĞINMAK, HAYALPERESTLİK DUYGUSUNU PAYLAŞMAKTIR.KEYİFLE MÜZİK DİNLEMEK, BİR ŞİİRDEN ETKİLENMEK,

SİNEMA FİLMİ SEYRETMEK, BİR TABLOYU SİNDİRMEK,SOLUKSUZ BİR ROMAN OKUMAK GİBİ BİR ŞEY DİYEBİLİRİM.RUHUMUN DAMARLARINDA DOLAŞAN FOTOGRAFIN ÖZSUYU ÖZETLE BUDUR.

SON DEKLANŞÖRE BASTIĞIMDA DA DURUM HİÇ DEĞİŞMEDİ…

İLK DEKLANŞÖRE BASTIĞIM GÜN,DUYDUĞUM SESTEN MUTLU OLABİLEN BİR AMATÖRDÜM,